22 februari 2018

Er is maar één partij die boeren écht steun wil geven!

“Er is maar één partij die boeren écht steun wil geven”

In de zaal van de Essenburcht verzamelen groepjes mannen. De felle oranje stropdassen van de kandidaten en vrijwilligers vallen extra op. Voorin draait een korte luchtvideo van de kern Kootwijkerbroek op een groot scherm. Iemand die zijn ogen even laat wennen aan de schemerverlichte zaal, ontwaart ook drie jongedames die hun belangstelling voor de SGP-campagne tonen.

Dhr. J. van ’t Goor, voorzitter van de plaatselijke kiesvereniging, opent de avond met psalm 86. “Wat is de kern?” refereert hij aan de slogan die de SGP voert. “Dat is het 12e vers van deze psalm: Heere mijn God, ik zal U met mijn ganse hart loven, en ik zal Uw Naam eren in eeuwigheid.”

Kootwijkerbroek heeft vanavond Eerste Kamerlid Peter Schalk te gast. Al eerder was de senator in het dorp om het bedrijf van Hardeman te openen. “Een prachtige ervaring” zegt hij, “ik dacht toen: hier zijn blijkbaar mensen die van doorpakken houden.”

Lennard de Vos, gespreksleider deze avond, legt hem een aantal tegenstellingen voor, waaronder: “Fortuyn of Baudet?” Dat leidt tot herinneringen bij Schalk. “Net na de moord op Pim Fortuyn hoorde ik een vrouw uit Rotterdam op de radio zeggen: ‘ik ben atheïst, maar nu sta ik te bidden’. ‘Tot wie?’ vroeg de verslaggever, ‘tot Pim’ was haar antwoord.” Het is even stil in de zaal. “Ik proefde toch een bittere eenzaamheid achter die woorden,” zegt Schalk. “Hopelijk is dat hier anders,” vervolgt hij, “maar laten wij omzien naar onze – ook niet-kerkelijke – naaste, die misschien wel bitter eenzaam is. Schalk verwijst ook naar de slogan van het huidige kabinet “Vertrouwen in de toekomst.” Juist het vertrouwen in de politici die ons vertegenwoordigen is volgens hem belangrijk. “Het gaat erom: kunnen we hen ons vertrouwen geven?”

“Er is eigenlijk maar één partij die boeren echt de steun wil geven die ze verdienen, en dat is de SGP,” zegt wethouder Aart de Kruijf. Hij memoreert aan de fipronil-affaire, waarvoor hij naar Den Haag trok om te overleggen. “De gesprekken in Den Haag waren niet tot vreugde.” Andere partijen zouden geen financiële vergoeding willen bieden, terwijl dit in België wel mogelijk is. Volgens de wethouder is het leed onder getroffen pluimveehouders met geen pen te beschrijven. “Het is de taak van het bestuur om naast die mensen te gaan staan.”

“Het politieke landschap is veranderd in Barneveld,” vertelt Koos van der Tang. Vier jaar geleden werd de coalitie in één dag na de verkiezingen gevormd. “Dat verbaasde vriend en vijand, maar daar ben ik toch een beetje trots op. De decentralisaties moesten worden geregeld en daarover maakten veel mensen zich zorgen,” verklaart hij. “Het vormen van een coalitie zal nu anders zijn,” voorspelt Van der Tang.

De vragen die uit de zaal komen, gaan allemaal over duurzaamheid. De vragenstellers hebben zich er duidelijk in verdiept en vragen verder dan de regels van het verkiezingsprogramma. “Waar ligt de grens van de SGP als het gaat om ‘bewaren’?” Een andere vraag die wordt gesteld, gaat over biodiversiteit in de landbouw. Een paar jongens op de achterste rij horen graag concrete punten van de SGP over duurzaamheid. Van der Tang somt ze netjes op: “gasloos bouwen en het stimuleren van warmtekoudeopslag, zonnepanelen en duurzame mobiliteit.”

Schalk verzorgt de sluiting van de avond. “Zijn jullie gewend om nog een psalm te zingen?” vraagt hij. Van der Tang, zittend op de voorste rij, knikt. De zaal zet a capella in. Precies de juiste toon wordt getroffen: de avond eindigt in harmonie.

Tekst: Gerdine Schouten

Fotografie: André van Reenen