6 juli 2023

RAADSVERGADERING | De toekomst van het buitengebied

Als de toekomst van het buitengebied besproken wordt in de raad zit de SGP altijd op het puntje van de stoel. Daar gebeurt namelijk heel wat de laatste jaren. Daarom hebben we met aandacht het groeidocument van de regio FoodValley (het RPLG) gelezen. Wout Hazeleger had de volgende bijdrage en diende 5 amendementen in die allemaal een meerderheid haalden.

De meest aansprekende zin in het Groeidocument is wat de SGP betreft de volgende: De regio FoodValley is een topregio voor toekomstbestendige voedselproductie. Het is een beetje wrang om te constateren dat dit onderaan het lijstje staat van de 5 uitgangspunten uit de Contourennotitie. De wethouder beloofde plechtig dat dit geen ranglijst is en dat alle punten even zwaar wegen. Voor de SGP is dit wel een heel belangrijk uitgangspunt.

Wat de SGP betreft is er te weinig aandacht voor voedselproductie en voedselzekerheid in de Regio maar zeker ook Landelijk. Als het aan een groot deel van de 2e kamer ligt wordt onze voedselproductie verplaatst naar het buitenland. Men realiseert zich onvoldoende dat we in één van de meest vruchtbare gebieden voor voedselproductie van de wereld leven. Door voedselproductie te exporteren, exporteren we ook emissie. Wist u dat er voor het productievolume van 1 melkkoe in Nederland, in Zuid-Europa 5 melkkoeien nodig zijn? Dit levert voor Nederland emissiewinst op maar is op Europese schaal een verslechtering, wat is dan de winst vragen we ons als SGP af.

De Regio heeft geprobeerd om de minister te overtuigen om de agrarische bedrijven meer tijd te geven om hun bedrijfsstrategie te kunnen bepalen. Wat is er aan de hand? De huidige opkoopregeling voor piekbelasters is sinds enige weken bekend gemaakt. De keuze die voor ligt is stoppen of doorgaan. Bij doorgaan zijn de regelingen voor innovaties, verplaatsen en extensiveren nog niet bekend, dat kan wel eind dit jaar worden. Hoe gaan we het mogelijk maken dat de blijvers voldoende tijd krijgen om hun toekomstvisie te bepalen. We hebben het hier over hun eigen toekomst en van hun opvolgers. De tijd tot april 2024 is voor hen fors uitdagend omdat maar een deel duidelijk is. Vraag aan het college: Wat kunnen we hier als gemeente en Regio nog meer aan doen om het kabinet te overtuigen dat de agrarische ondernemers meer tijd nodig hebben om tot een weloverwogen besluit te komen?

In de bijlagen is ook het onderzoeksrapport AgrifoodMonitor Regio FV 2022 toegevoegd. De auteurs van de Christelijke Hoges School Ede hebben goed werk geleverd en geven hiermee inzicht in de cijfers van de bedrijvigheid, arbeidsplaatsen en werkloosheidscijfers in onze Regio. Het AgroComplex omvat bijna 2.700 gevestigde bedrijven met ruim 25.500 arbeidsplaatsen. De werkloosheid in onze Regio is met 3,6% laag te noemen. Een grote verandering van het agrarische Landschap zal ook hier grote invloed op hebben. Voor deze sociale component mogen we onze ogen niet sluiten.

Dan nu over naar de inhoud van het Groeidocument. De SGP dient de volgende 2 amendementen in:

Van Kritische Depositie Waarde(KDW) naar emissiebeleid

• Het doel van dit amendement is om het beleid om te buigen van op depositie gericht beleid naar een beleid dat voor sectoren en bedrijven meer nadruk legt op emmissiereductie. § Wetenschappelijk essay: Van depositie- naar emissiebeleid | Publicatie | Aanpak Stikstof

Natuurherstelmaatregelen afwegen o.b.v. plaatselijks stand van zaken

• Bij het treffen van natuurherstel- of -instandhoudingsmaatregelen of het ontwikkelen van beleid hiertoe, rekening te houden met de stand van de natuur ter plaatse en niet uit te gaan van landelijke analyses;

Welke onderwerpen vindt de SGP nog meer van groot belang?

• In het groeidocument is te lezen(par.2.3.2, aandachtspunt 5): Meer focus op kwaliteit en optimale opbrengst(met o.a. kunstmest-arm). Graag een toezegging van het College om zich via Regio Foodvalley in te zetten het mestbeleid om te buigen naar bodembeleid door middel van een lobby richting de landelijke politiek. Meer ruimte voor doelvoorschriften, dus vakmanschap. Lobbyen voor stoffenbalans, door evenwichtsbemesting.

De uitdaging aangaan om de landbouwgrond te behouden voor de sector. Blijft er voldoende grond over voor de blijvende bedrijven om te kunnen extensiveren. Graag een reactie van het college, hoe we dit kunnen bereiken.

We staan voor grote uitdagingen en wat de SGP betreft hebben we als Regio een grote inbreng richting de Provincie Gelderland en de Landelijke overheid. We kunnen de top-down route kiezen om vanuit de hogere overheden alles op ons af te laten komen. Als SGP kiezen we er liever voor om actief aan de slag te gaan en vanuit de Regio mee te denken en te werken aan een oplossing die haalbaar en betaalbaar is.

We willen tot slot nog een paar negatieve en positieve dingen benoemen die onze regio en ons land aangaan, te beginnen bij de positieve:

• Dit groeidocument is nog niet volgroeid, deel 2 kan nog 15% groeien en deel 3 nog 85%, we hopen hierin mee te denken zodat er een praktisch en werkbaar document ontstaat
  • Het coalitieakkoord van Provincie Gelderland laat een nuchtere kijk zien op de uitdagingen waar we samen voor staan.
  • De landelijke CO2 -uitstoot is volgens het CBS en RIVM in het jaar 2022 opnieuw gedaald, de landbouwsector heeft hier aan bijgedragen, als mede bebouwde omgeving en de industrie. Helaas doet de mobiliteit niet mee met een toename van 10%. De luchtvaart is zelfs gegroeid met 18% en dat brengt ons bij de negatieve punten:
    • De landbouwsector wordt geacht veel in te leveren en graag een beetje snel
    • De levensstijl van veel Nederlanders zorgt nog steeds voor veel CO2-uitstoot. Te denken valt aan onnodige vluchten met het vliegtuig en cruisevakanties.
  • De juist genoemde CO2 reductie is primair bedoeld om de opwarming van de aarde tegen te gaan. Het klimaatpakket van minister Jetten betreft 122 maatregelen en leidt tot 0,000036 gr. minder opwarming van de aarde. Deze totale reductie wordt in minder dan 1 dag door China teniet gedaan, de kosten hiervan bedragen 28 miljard Euro.
  • Hiermee willen we als SGP de dingen wel in het juiste perspectief plaatsen.

De wereld is niet maakbaar, hoewel we allemaal een verantwoordelijkheid hebben. Hier mogen we niet voor weglopen. Het blijft voor ons als mensen balanceren om de juiste keuze te maken, waarbij we één geruststellende gedachte hebben. God de HEERE regeert, Hem loopt niets uit de hand.