15 november 2014

Begroting 2015: wat vindt de SGP

“Samen voor een sterk, sociaal en economisch Barneveld”, zo luid de titel van het coalitieakkoord 2014-2018 dat SGP, ChristenUnie, CDA en VVD na de verkiezingen op 19 maart sloten.

Het coalitieprogramma is vertaald in de kadernota die op 25 juni van dit jaar door de Raad is vastgesteld. Aan ons vanavond ter beoordeling of het college de kaders goed vertaald heeft in de voorliggende begroting voor het jaar 2015.

Het college heeft in de begroting een aantal prioriteiten benoemd. De SGP fractie denkt dat deze punten goed weergeven waar het in onze gemeente over gaat in 2015. Op een aantal punten wil ik ingaan.

1. 3 Decentralisaties
    Terecht wordt dit als eerste punt genoemd. Er is al veel werk verzet en er is veel over gesproken. Aanbestedingen zijn gemaakt, beleidsplannen vastgesteld.
    Terecht merkt u op dat het in de eerste plaats over mensen gaat. Want de veranderingen brengen veel vragen en onzekerheden met zich mee. Wij roepen het college dan ook op om maximaal in te zetten op goede en intensieve voorlichting.Er is een kanteling in denken nodig.Onze SGP-fractievoorzitter in de Tweede Kamer Kees van der Staaij legde daar terecht de vinger bij,door ter gelegenheid van de algemene beschouwingen in de Tweede Kamer onlangs de gelijkenis van de Barmhartige Samaritaan voor te lezen.Dit past precies in de trits Zelf-Samen-Gemeente. Omzien naar elkaar, dat wordt belangrijker. Laat niemand aan zijn lot over, maar wordt een hulp voor je naaste.Niet eerst kijken wat de overheid moet doen, maar wat kan ik zelf doen.
    Wij hebben er alle vertrouwen in dat het college in 2015 de vinger strak aan de pols houdt als het op de uitvoering aan komt. Het college is actief om de kortingen op de budgetten die wij vanuit het Rijk opgelegd krijgen eerlijker verdeeld te krijgen. Wij waarderen dat en wensen hen daarbij veel succes.
    Bij alle beleidsvoornemens en aanzetten tot activiteiten die in de afgelopen maanden concreet zijn geworden komt het in 2015 aan op de dagelijkse praktijk. De SGP wil er op wijzen dat daarbij een goede monitoring en evaluatie noodzakelijk is. Monitoring door de gemeente maar zeker ook door betrokken organisaties. Monitoring waarbij structurele omissies in het beleid naar boven komen zodatdaar actie op kan worden genomen, zonder te verzanden in incidentenpolitiek. Aan ons als gemeenteraad is de taak om signalen vanuit de samenleving op te pikken.
    Bij de participatie wet liggen grote uitdagingen. Economisch is er nog steeds sprake van een crisis. Het aantal bijstandsgerechtigden stijgt. Het overleg met werkgevers in de regio is van groot belang. De SGP wil het College aansporen constructief overleg te blijven voeren en de diverse bedrijfssectoren optimaal te ondersteunen. Daarbij is de aansluiting tussen scholen en arbeidsmarkt van groot belang. De pogingen om meer MBO in Barneveld te realiseren ondersteunt de SGP.
    Risico bij de WMO2015 is dat de kanteling onvoldoende tot stand komt. De decentralisatie is niet zo zeer een transitie als wel een transformatie van houding van de burger. Als gemeente gaat de taak verder dan alleen wijzen op de verantwoordelijkheid van de burger. De gemeente moet meedenken om initiatieven die de kanteling kunnen bewerkstelligen van de grond te krijgen. Gedacht kan daarbij worden aan het opzetten van platform waarbij er in brainstorm sessies initiatieven worden ontwikkeld. Te denken valt aan een initiatief in de wijk Vliegersveld in Barneveld waarbij wordt samengewerkt tussen het wijkplatform en Nebo Plus om de ouderen te benaderen en waarbij wijkbewoners elkaar helpen om zelfstandig te blijven wonen.
    Daarnaast ziet de SGP in 2015 bij het onderdeel jeugdzorg veel activiteiten en initiatieven. Een goede zaak, echter dit wordt node gemist bij het onderdeel WMO2015. De SGP pleit voor een snellere actualisatie van het WMO beleidsplan. Mogelijk door middel van een memo of startnotie, waarbij initiatieven zoals voorgenoemd een plaats krijgen, zodat we daarin het jaar 2015 niet verliezen. Overleg met de organisaties en concrete acties zijn daarbij van groot belang.
  2. Bezuinigingen
    Er moet de komende periode 1 miljoen euro structureel worden bezuinigd in dit huis. Op de bedrijfsvoering noemen we dat. Om dit te bereiken wordt de organisatie gewijzigd en afgeslankt. Om deze structurele bezuiniging snel te bereiken stelt het college voor om eenmalig 1 miljoen euro ter beschikking testellen om een vervroegde uittreding mogelijk te maken voor een aantal ambtenaren. We hebben als SGP-fractie daar in de commissie kritische geluiden over laten horen, aangezien dit indruist tegen de maatschappelijke ontwikkelingen waarbij mensen juist langer moeten doorwerken. In de schriftelijke beantwoording heeft u aangegeven dat de terugverdientijd van dit geld ca 2 jaar is.Wij hebben begrepen dat, als we dit niet doen, het veel langer duurt voordat we de afslanking bereiken en dan de bezuiniging veel later realiseren. De wethouder heeft aangegeven dat het geen riante uittredingsregeling is, maar dat de betrokkenen daar zelf ook een behoorlijke inkomensachteruitgang voor moeten accepteren.Wij blijven wel moeite houden met het feit dat hiervoor 1 miljoen uit onze – toch al niet meer zo riante – algemene reserve moet komen.Wij vragen het college te zoeken naar een oplossing waarbij in de jaren 2016, 2017 en 2018 weer een zelfde bedrag terugvloeit naar de algemene reserve. In die jaren staat nu een rekeningoverschot, en dat moet dan in de eerste plaats gebruikt worden om deze onttrekking uit de reserve goed te maken. Is het college daartoe bereid?Verder willen wij graag weten wat de rol van de Raad bij dit reorganisatieproject is. Hoe worden wij geïnformeerd?
  3. Financiële positie
    Terecht stelt u in de begrotingsstukken dat een fors aandachtspunt moet zijn de financiële situatie op langere termijn gezond te houden. De in de schuldennotitie aangekondigde verbeteracties dienen dan ook voortvarend ter hand genomen te worden.
    Als we kijken naar de analyse van het begrotingsresultaat dan baren ons de sterke schommelingen ten opzichte van de cijfers in de kadernota enige zorgen. Per saldo is de mutatie niet zo groot,maar er zijn ook forse nadeelposten, zoals de financiële gevolgen van de toename van het aantal bijstandsgerechtigden.We zullen ons de komende tijd bij het maken van plannen goed af moeten vragen wat de gevolgen zijn voor onze algemene reserve en het weerstandsvermogen. Veel ambitie is goed, maar het moet wel betaalbaar blijven. We staan als gemeente in de publieke belangstelling waar het gaat over de schuld per inwoner en daar zijn we niet zo blij mee. Anderzijds hebben wij veel prachtige voorzieningen waar we trots op kunnen zijn. Tegenover die schulden staan ook veel bezittingen zoals veel moderne schoolgebouwen die er mogen zijn.
  4. Lokale belastingen
    De SGP-fractie heeft steeds aangegeven dat eerst moet worden gekeken naar bezuinigingen voordat lastenverzwaring in beeld komt. Immers onze burgers hebben het door de crisis en de lastenverzwaringen die door de landelijke overheid worden opgelegd al zwaar genoeg. Wij zijn dan ook blij dat we de tarieven kunnen handhaven binnen de gemaakte afspraken. Wel wil ik een kanttekening plaatsen bij de stijging van de afvalstoffenheffing. Uit de gestelde vragen blijkt dat het gegeven overzicht niet klopt. De dekking is nu 97% in plaats van 96%. Wij kunnen voor het jaar 2015 akkoord gaan met de 2% verhoging.In 2016 nog eens met 2% verhogen zou de dekking boven de 100% brengen. Wij vragen het college voor het jaar 2016 alvast goed te kijken of erbezuinigingen mogelijk zijn, waardoor de stijging voor 2016 achterwege kan blijven. Is het college daartoe bereid?
  5. Economisch beleid
    Terecht merkt u in de aanbiedingsbrief op dat bijzondere aandacht nodig is voor de pluimveesector.U faciliteertde totstandkoming van een Poultry Expertise Centre. Voor ons is wel de vraag wat de primaire sector daar op korte termijn van kan verwachten. Wij vragen aandacht voor de gehele agrarische sector, want er zijn meer sectoren en aanverwante bedrijven, die het moeilijk hebben. Wat dat betreft is het goed dat de minimaregelingen ook voor zelfstandigen gelden.
    Verder is blijvend aandacht nodig voor de bereikbaarheid van Barneveld. Terecht staat als speerpunt de lobby voor oplossingen voor de problematiek A1/A30 en de regiosprinter.
  6. Gronduitgifte
    De woningbouw in Barneveld blijft goed op peil en daarmee de gronduitgifte voor nieuwe projecten. Veller, De Burgt en Holzenbosch zijn daar mooie voorbeelden van. Wij zijn door het college geïnformeerd over de stand van zaken met betrekking tot Columbiz park en bestemmingsplan Thorbeckelaan-Zuid. (Midden Nederland Hallen). Alle aandacht zal nodig blijven om deze projecten beheersbaar te houden. Wij wensen het college daarbij veel wijsheid toe.Het actieve grondbeleid zal de komende jaren vooral moeten bestaan uit het absolute prioriteit geven aan de uitgifte van grond.

Slot
Wij maken plannen voor het jaar 2015 en dat is goed. De wereld om ons heen lijkt wel steeds sneller te veranderen.  Wij moeten met de kennis van nu, goede beslissingen proberen te nemen, voor de onbekende toekomst. De SGP- fractie hecht eraan te benadrukken dat we dat willen doen in afhankelijkheid van God de Heere. Hij regeert over geheel deze wereld en dat loopt Hem niet uit de hand.  Dat geeft ook rust in onze beslissingen. Wij dienen onze plicht te doen, en dan mogen we de uitkomst aan Hem overlaten. Want van Zijn zegen zijn we allen afhankelijk. Die zegen wensen we de gemeenteraad en het college toe, evenals  alle gemeentelijke medewerkers,  bij de uitvoering van de plannen voor 2015